Pomysły na poprawę jakości kształcenia

CO FUNDUJE NAM OŚWIATA – EDUKACJĘ CZY NIEDOUCZENIE?Autor:Barbara Walczak Środowiska naukowe protestują przeciwko skróceniu edukacji na wydziałach medycyny, jednak nie przeszkadza im fakt, że studenci tego kierunku nauki czerpią wiedzę z kilku czy kilkunastoletnich podręczników, w których wiedza przy obecnym tempie rozwoju nauki to średniowiecze. W ślad za postępem nauki nie idzie jej pisemny przekaz w podręcznikach szkolnych i akademickich, dlatego opracowałam podręczniki i książki z możliwością aktualizacji, które przeznaczone są do dziedzin nauki, w których wiedza bardzo szybko przestaje być aktualna lub kierunków, które korzystają z osiągnięć i technologii z wielu innych dziedzin nauki.2010-11-09 20:53:59 | odsłon: 12180pokaż artykuł | nfa.pl | 
Ile współpracy, ile konkurencji.Autor: Waldemar Korczyński Ludzie mniej i bardziej uczeni piszą co by tu w nauce naprawić, jaką dziurę na sukni naszych Alma Mater łatką jaką zasłonić, pomysły na naprawę rosną jak bambus w Indochinach i nic z tego nie wynika. Bo wyniknąć nie może. Ani w nauce, ani w „wyższo-niższej” edukacji. I nie jest to nasza, polska specyfika.2010-03-23 13:47:36 | odsłon: 11786pokaż artykuł | nfa.pl | 
SYSTEM MINIMÓW KADROWYCH W POLSCEAutor:Maciej Horowski Narzucenie przez Państwo systemów obu minimów zdejmuje z uczelni, ich władz oraz poszczególnych profesorów odpowiedzialność za cały proces dydaktyczny, albowiem to Ministerstwo decyduje KTO ma uczyć (minima kadrowe), JAK ma uczyć (minima programowe) i KOGO ma uczyć (zakaz egzaminów wstępnych na uczelnie). A więc mamy PEŁNE UBEZWŁASNOWOLNIENIE WYŻSZYCH UCZELNI.2010-03-10 19:41:37 | odsłon: 12667pokaż artykuł | nfa.pl | 
Smutna prawda rankingówAutor: Andrzej Jajszczyk Obrażanie się na rankingi i próby ich dyskredytacji nie pomogą naszym uniwersytetom. Trzeba pamiętać, że kształcenie na poziomie wyższym ma charakter globalny. Globalna też jest konkurencja. Nie sprostamy jej bez realizacji głębokich i niekiedy bolesnych reform. Alternatywą jest degradacja intelektualna Polski, odpływ jednostek najbardziej twórczych i sprowadzenie naszego kraju do roli dostawcy taniej siły roboczej.2009-12-10 14:31:37 | odsłon: 12803pokaż artykuł | nfa.pl | 
Zmian nie będzie, bo niewielu ich chceAutor: Waldemar Korczyński Artykuł o polskiej szkole w przedostatnim (nr 36 z 4 września) numerze „Wprost” napisany jest znakomicie. Tak dobrze, że Czytelnik odnieść może wrażenie, iż cały naród – pewnie razem z naszymi światłymi pedagogami – pragnie zmian i tylko siły jakieś nieczyste za hamulec złapały i trzymają go jak tonący koło ratunkowe. Tak jednak chyba nie jest. W Polsce, jak zresztą w większości krajów świata, nie ma tzw. klimatu dla zasadniczych zmian w funkcjonowaniu szkoły.2009-09-10 08:04:15 | odsłon: 12202pokaż artykuł | nfa.pl | 
Nauka o szczęściuAutor:Edward Rydygier Kryzys polskiej szkoły wynika nie tylko z nieustannego jej reformowania. Kryzys szkoły obserwowany jest także na Zachodzie i ma głębsze przyczyny natury ideologicznej związane z zakwestionowaniem przez elity intelektualne prawdy uniwersalnej. Z kolei zakwestionowanie istnienia prawdy uniwersalnej dewaluuje rolę intelektualisty i autorytet wiedzy, a w szkolnictwie powoduje podważenie koncepcji jednolitych, uniwersalnych standardów nauczania.2008-08-19 14:14:52 | odsłon: 12423pokaż artykuł | nfa.pl | 
Analfabetyzm „fizyczny”.AutorEdward Rydygier
Na reformie systemu edukacji konsekwentnie realizowanej w naszym kraju najbardziej straciła fizyka, a przez to w ostatnich latach prestiż fizyków bardzo się obniżył. Twórcy reformy za podstawę ograniczania godzin i treści nauczania fizyki przyjęli, że uczniowie traktowali lekcje fizyki jako najbardziej nielubiany przedmiot. Stąd też pomysły, aby fizyka w celu zdobycia popularności w społeczeństwie wychodziła ze szkoły do muzeów, parków, mediów, czy wręcz dosłownie na ulice przez organizowanie różnych festiwali i pikników naukowych.

Czytaj także:
Wiedza Polaków o fizyce
a edukacja dorosłych
2006-07-24 02:53:28 | odsłon: 25094pokaż artykuł | nfa.pl | 
Opadły mi ręce, czyli o polskim absurdzieAutorAdam Fularz
Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej zapoznałem się ze standardami programowymi dla tego kierunku. Były to standardy dalekowschodnie, azjatyckie, a program ten nie zawierał nawet naj, naj, najmniejszej cząstki teorii ekonomicznej z dziedziny, której nazwę dumnie nosił.2006-05-16 05:15:57 | odsłon: 16870pokaż artykuł | nfa.pl | 
Po trzykroć kłamstwo: z europejskiej perspektywy o polskich uczelniachAutor:Janek Kotarbiński
Polskie uczelnie są oparte na zakłamaniu, na pozorantach zajmujących nawet stanowiska rektorów, dziekanów,2006-02-19 05:11:11 | odsłon: 19576pokaż artykuł | nfa.pl | 
Uczelnia w epoce elektronicznej obróbki informacjiAutor Adam Fularz
Moje własne obserwacje wydają się potwierdzać fakt iż większość uczelni wciąż tkwi w zeszłej erze, a opuszczający je absolwenci są często wręcz nieprzydatni do jakiejkolwiek pracy w obecnych warunkach …
2006-02-04 02:38:33 | odsłon: 20556
Naiwniacy, partacze i socjologiaAutor Maciej Panczykowski
Podsumuję refleksją odnośnie polskiej nauki: myślę sobie, że gdyby jakaś obca agentura precyzyjnie zaplanowała spartaczenie młodzieńczego potencjału i entuzjazmu, to nie mogłaby spartaczyć tego bardziej.2006-02-03 06:00:26 | odsłon: 15064pokaż artykuł | nfa.pl | 
UW – atrapa dydaktykiAutorMaciej Panczykowski
Na UW dostrzegłem również osobliwe zjawisko otaczania wybranych profesorów kultem. Niestety, celowali w tym niektórzy, nadgorliwi w swym lizusostwie, studenci. Nie mogłem tego zrozumieć, bo wykłady „bożków” były irytująco słabe. Ale mówiono mi wtedy z namaszczeniem: „To genialny naukowiec, o wielkiej wiedzy, której nie umie przekazać”.2006-01-23 12:21:40 | odsłon: 11664pokaż artykuł | nfa.pl | 
Co robić z masowością kształcenia? Propozycja terapii.Autor Waldemar Korczyński
Tekst ten traktuję raczej jako próbę podtrzymania zainicjowanej na tym portalu dyskusji o sprawach bardzo ściśle związanych z tym, z czego żyjemy.2005-02-26 16:37:37 | odsłon: 21870pokaż artykuł | nfa.pl | 
Co robić z masowością kształcenia? Próba diagnozy.Autor Waldemar Korczyński
Rzadko kto rozumie dziś do końca strukturę naszego systemu edukacji, a jeszcze mniej osób potrafi powiedzieć na jakiej zasadzie jest to finansowane.2005-02-26 16:00:07 | odsłon: 34874pokaż artykuł | nfa.pl | 
O nauce instytucjonalnej z pozycji studentaAutorMaciej Panczykowski
Zachęcony wynikami rankingów uniwersyteckich wybrałem studia biologiczne na Uniwersytecie Warszawskim. W 1993 roku uniwersytet ten zajmował pierwsze miejsce w rankingach. Myślałem sobie wtedy: „w Warszawie to dopiero będzie rozwój”. Jak pokazała przyszłość – rozwój był – ale tylko dzięki mojej umiejętności do uczenia się samemu, zupełnie na boku tego, co daje, a przede wszystkim, egzekwuje uniwersytet. Miało się okazać, że ten rankingowy parametr „1” ma się tak do rzeczywistości, jak współczesne parametry ekonomiczne naszego kraju do sytuacji i nastrojów jego obywateli2005-01-21 10:22:14 | odsłon: 130815

Dodaj komentarz