Kij w mrowisko

Podatnik? Ma prawo do milczenia i obowiązek finansowania wszystkiego!Autor:Tomasz Barbaszewski Na pytanie zadane przez p. Waldemara Korczyńskiego „Co właściwie ma finansować podatnik?” można udzielić prostej (i niestety prawdziwej odpowiedzi) – WSZYSTKO! Ma oczywiście także niezbywalne prawo – może milczeć, a w zamian za to łaskawie pozwolono mu na zdefiniowanie przeznaczenia 1% podatku – oczywiście tylko na zbożny cel. Co to zaś jest zbożny cel decydują (na podstawie przedłożonych dokumentów wraz z załącznikami), Ci, co wszystko wiedzą lepiej.2009-09-07 12:13:01 | odsłon: 8427pokaż artykuł | nfa.pl | 
Ile jest warta polska szkoła – nieco o historiiAutor:Tomasz Barbaszewski Niestety, niezbyt wiele. I to niekoniecznie dlatego, że na co dzień boryka się z trudnościami typu jak zapłacić za światło i skąd wziąć przysłowiową kredę choć niewątpliwie jest to signum temporis, który pokazuje, ile polska szkoła jest warta dla naszych „decydentów”. Pisałem już wielokrotnie o sposobie nauczania nauk ścisłych, ze skutkami czego mam dość sporo do czynienia – tym razem jednak słówko o przedmiotach humanistycznych – a zwłaszcza o historii…2009-09-02 15:11:50 | odsłon: 8704pokaż artykuł | nfa.pl | 
Ratujmy polski Internet!!!Autor:Tomasz Barbaszewski Wolność wypowiedzi w Internecie staje się coraz bardziej zagrożona. Pojawiają się coraz częściej projekty, które na szczęście są jak dotychczas odrzucane monitorowania zawartości serwisów oraz umieszczanych na nich wpisów internautów. Niestety, sami internauci dostarczają coraz więcej argumentów zwolennikom wprowadzenia cenzury w sieci2009-08-24 11:36:26 | odsłon: 8518pokaż artykuł | nfa.pl | 
Czy nauka przeżyje?Autor: Tomasz Barbaszewski Na marginesie dyskusji o szkolnictwie wyższym – prywatne czy państwowe, płatne czy bezpłatne itp. pojawiło się kilka opinii stwierdzających, że współczesna nauka to przedsięwzięcie zespołowe. W moim przekonaniu zachodzi tu spore nieporozumienie, spowodowane głównie tym, że pojęcie „działalność naukowa” rozdęto jak gumowy balon wrzucając do niego prawie wszystko, co się da.2009-08-19 10:38:04 | odsłon: 9007pokaż artykuł | nfa.pl | 
Nowy narybek – czyli czym różni się Zosia od Telimeny…Autor:Tomasz BarbaszewskiPowoli mija okres matur – nadchodzi czas rekrutacji na studia. Na uczelnie przyjdą młodzi ludzie, którzy przeszli wszystkie wymagane prawem egzaminy, testy kompetencyjne – a na końcu zdali egzamin dojrzałości. Oczywiście w trosce o obiektywność oceny zafundowaliśmy sobie jednolite (opracowane przez wybitnych specjalistów) arkusze egzaminacyjne oraz jednolite kryteria oceny. A więc jest sprawiedliwie! Maturzyści dysponują szeroką wiedzą ogólną – potrafią na przykład odróżnić Telimenę od Zosi…2009-05-19 13:08:05 | odsłon: 8437pokaż artykuł | nfa.pl | 
Fizycy i reformyAutor:Tomasz Barbaszewski Niezbędna jest więc obrona struktury hierarchicznej za wszelką cenę! Ktoś przecież musi mieć WADZĘ, decydować, zatwierdzać itp. Jak by to było, gdyby zdolny magister (a nawet student) zaplanował i zrealizował eksperyment z Fermilabie lub CERNie? Jeszcze mógłby dostać Nobla – bez doktoratu, bez habilitacji, bez publikacji na „listach scientometrycznych”. I co najważniejsze – bez naszej, GRONA, aprobaty!!!2009-03-12 11:43:56 | odsłon: 8781pokaż artykuł | nfa.pl | 
A ja znów o studentach…(punkty ECTS)Autor:Tomasz Barbaszewski Pani Minister nie wypowiedziała się, czy ten limit będzie przypisany do człowieka na całe życie – a co jeśli student postanowi po ukończeniu jednego kierunku rozpocząć drugi? A może nawet trzeci? To już nie będzie wolno bezpłatnie studiować dwa razy? A może będzie można – np. po 10 latach od ukończenia poprzednich studiów pod warunkiem ich przepracowania w „Jednostce Gospodarki Uspołecznionej”? Uratowano by w taki sposób „Uniwersytety Trzeciego Wieku”.2009-02-04 10:12:19 | odsłon: 8674pokaż artykuł | nfa.pl | 
Dlaczego studenci nie pytają?Autor:Tomasz Barbaszewski Z moich osobistych doświadczeń wyniesionych z „Doliny Krzemowej” wynika, że Polacy są wręcz podziwiani za wiedzę. Czy więc wszystko jest w porządku? Otóż nie, ponieważ choć chętnie są przyjmowani do pracy, to z awansem już bywa krucho. Dlaczego? Otóż ich koledzy, wykształceni na amerykańskich uczelniach dysponują o wiele mniejszym zasobem wiedzy encyklopedycznej – jednakże „nasi” niestety nie mają nawyku, ani umiejętności ciągłego kształcenia się. W efekcie pozornie słabsi (ale nie „stłamszeni”) absolwenci miejscowych uczelni na ogół bardzo szybko wyprzedzają swoich polskich kolegów.2008-08-13 15:59:51 | odsłon: 21493pokaż artykuł | nfa.pl | 
Moja chata z kraja – czyli piractwo na uczelniachAutor:Tomasz Barbaszewski Korzystając z naszego gościnnego Forum pragnę zaapelować do wszystkich pracowników dydaktycznych o zwrócenie uwagi na obecną patologiczną sytuację i przeciwdziałanie zjawisku „wymuszanego piractwa” w codziennej działalności dydaktycznej.2008-07-21 14:54:55 | odsłon: 11338pokaż artykuł | nfa.pl | 
Maluję, bo lubię…Autor:Tomasz Barbaszewski Nauka (przez duże N) ma wiele wspólnego ze sztuką – powstaje z wewnętrznej potrzeby człowieka. Dla prawdziwego Uczonego motywacją do działania jest chęć poznania, podobnie jak dla pianisty motywacją do żmudnych ćwiczeń jest chęć osiągnięcia piękna dźwięku i frazy. I tak, jak w przypadku wielkiego muzyka dla wielkiego uczonego prawdziwa sława i związana z nią kasa przychodzi później i jest rezultatem osiągnięć, a nie ich przyczyną! I również podobnie – tak jak mało pianistów zdobywa ogólnoświatową pozycję – tak samo dotyczy to uczonych.2008-07-14 15:42:42 | odsłon: 8695
Skąd brać KASĘ???Autor:Tomasz Barbaszewski Problem finansowania nauki jest najczęściej podnoszony przez środowisko akademickie. Ja osobiście uważam, o czym kilkakrotnie pisałem, że w obecnym modelu organizacyjnym nawet znaczne zwiększenie środków nie poprawi sytuacji. Dyskusja o tym, w jaki sposób finansować badania naukowe nie jest jednak bezcelowa lub przedwczesna, ponieważ „tak krawiec kraje, jak materii staje” i przy opracowywaniu nowej struktury należy przynajmniej oszacować dostępność środków oraz szanse ich pozyskania.2008-07-10 08:36:01 | odsłon: 6332pokaż artykuł | nfa.pl | 
A może tak na mecz?Autor:Tomasz Barbaszewski Sądząc z wielu głosów luminarzy nauki polskiej jest właściwie dobrze, a jeśli zwiększą się nakłady na naukę to będzie wręcz wspaniale. Przypomina mi to buńczuczne zapowiedzi włodarzy naszej piłki kopanej. Jest świetnie! Zdobyliśmy klasyfikację do EURO! Nasze wspaniałe „skórokopy” pod przewodem znakomicie opłacanego trenera (który jeszcze dorabia sobie „na boku” w jednym z banków) powalą Europę na kolana!2008-06-18 14:11:30 | odsłon: 5627pokaż artykuł | nfa.pl | 
Nie on ukradł a jemu ukradli…Autor:Tomasz Barbaszewski Jak sama nazwa wskazuje Uczelnia ma uczyć… Wydaje się to oczywiste, ale jaka jest rzeczywistość? Sprawa dydaktyki jest stosunkowo rzadko poruszana – tak jakby nie miało to większego znaczenia. Lista filadelfijska, cytaty, ocena dorobku (przez kogo?) oto najważniejsze problemy. A tymczasem:2008-06-12 11:53:32 | odsłon: 5704pokaż artykuł | nfa.pl | 
Nauka i biznes czyli kronika niemożnościAutor:Tomasz Barbaszewski Bardzo jestem ciekaw, czy cokolwiek uległoby zmianie, gdyby od dziś budżet np. UJ wzrósł pięciokrotnie i zlikwidowana obowiązująca siatka płac? Podejrzewam, że podzielono by pieniądze „po sprawiedliwości” – czyli każdemu proporcjonalnie i wszystko pozostałoby po staremu, bo nikt nie chciałby się podjąć ryzyka opracowania rzetelnego planu finansowania dydaktyki, badań własnych itp. i w dopiero w jego konsekwencji wynagrodzeń. Czy profesor zatrudniony na 3 etatach lub wyjeżdżający na „naukowe saksy”naprawdę zrezygnowałby z dodatkowych pieniędzy, gdyby jego pensja wyniosła od jutra 25000 zł?2008-06-03 18:22:24 | odsłon: 4754pokaż artykuł | nfa.pl | 
Nauczyć zgadywania!!!Autor:Tomasz Barbaszewski Obecnie jako pracodawca stwierdzam ze smutkiem, że wśród młodych ludzi zanika umiejętność kojarzenia pozornie odległych faktów. Co więcej, usiłują za wszelką cenę stosować wyuczone algorytmy postępowania – nawet nie zwracając uwagi na to, że „gołym okiem” widać, że się nie sprawdzają. W pewnym sensie zaczynają działać jak klasyczne komputery – „nie ma programu, to nie ma działania” czyli „myśmy tego nie przerabiali”. I już uważają się za rozgrzeszonych. A tymczasem postęp w nauce i technice to zgadywanie rozwiązań i udowodnienie, że są prawdziwe. A uczelnie w Polsce bardzo rzadko kształcą intuicję i uczą zgadywać.2008-05-29 17:24:22 | odsłon: 5815pokaż artykuł | nfa.pl | 
Nauka i kasaAutor:Tomasz Barbaszewski Żądania środowiska są mniej więcej takie – „Dajcie nam KASĘ, a my Was urządzimy…”. Nie te czasy, kochani. Hasło – „Kto chce tworzyć Dzieła – znajduje środki, a kto nie chce – szuka trudności” jest nadal aktualne.2008-05-20 18:21:04 | odsłon: 6177pokaż artykuł | nfa.pl | 
Odpowiedź na „List Otwarty” przygotowany przez krakowskich fizykówAutor:Tomasz Barbaszewski Sygnatariusze listu http://www.fais.uj.edu.pl/list/ stwierdzają, że drastycznie obniżono wymagania stawiane studentom i doktorantom. Zapominają jednak wspomnieć o tym, kto te wymagania obniżył! Wśród sygnatariuszy listu znakomitą większość stanowią doktorzy habilitowani. To przecież oni odpowiadają za przedmioty na Uczelniach, to oni promują i recenzują prace dyplomowe, magisterskie i doktorskie… Kto więc jest odpowiedzialny za obniżenie jakości tych prac, jak nie samodzielni pracownicy naukowi? Czyżby słynni „ONI”?2008-05-16 12:58:32 | odsłon: 6081pokaż artykuł | nfa.pl | 

Dodaj komentarz